Ochrona środowiska
Stosowanie zasady zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej wpisują się w misję naszej firmy. Dziedzina ochrony środowiska stanowi wszelkie działania mające na celu zrównoważone wykorzystanie oraz odnawianie i zasobów i składników środowiska naturalnego. Ochrona środowiska ma na celu przeciwdziałanie negatywnym oddziaływaniom zanieczyszczeń, jednocześnie kształtuje racjonalne wykorzystanie istniejących zasobów środowiskowych. Stosowanie zasady zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności środowiskowej wpisują się w misję naszej firmy.
W związku z powyższym oferujemy Państwu wykonanie m.in. usług:
- prowadzenia monitoringu stanu zanieczyszczenia wód podziemnych
- wykonywanie ekspertyz dotyczących stopnia zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych
- obsługę inwestycji, od przeprowadzenia audytu środowiskowego nieruchomości (due diligence) wraz z badaniami jakości powierzchni ziemi (akredytowane), po uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia
- opracowanie KIP
- opracowanie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
- obsługa w zakresie remediacji terenów zanieczyszczonych
- opracowanie wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego
- opracowanie wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza
- odbiór i zagospodarowanie odpadów
W przypadku wystąpienia zanieczyszczenia gruntu oferujemy kompleksowe wsparcie
W przypadku wystąpienia zanieczyszczenia gruntu oferujemy kompleksowe wsparcie:
- Przygotujemy kosztorys prac remediacyjnych
- Doradzimy w wyborze optymalnej metody remediacji,
- Opracujemy projekt planu remediacji,
- Uzgodnimy projekt w urzędzie (decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska),
- Sami przeprowadzimy remediację, lub
- Pomożemy w wyborze najkorzystniejszej oferty.
Poniżej przedstawiamy zagadnienia związane z ochroną środowiska:
Czym jest procedura Oceny Oddziaływania na Środowisko (OOŚ)?
Ocena oddziaływania na środowisko stanowi podstawowy instrument do prawnej ochrony środowiska naturalnego, która determinuje i wymusza niejako zanalizowanie przedsięwzięcia przez przedsiębiorcę pod kątem ochrony środowiska. Podstawowym celem przeprowadzenia procedury OOŚ jest uzyskanie informacji o planowanym przez przedsiębiorcę przedsięwzięciu, a ściślej na czym dana inwestycja będzie polegała, i jaki będzie zakres jej ingerencji w środowisko naturalne. Celem przeprowadzenia postępowania Oceny Oddziaływania na Środowisko jest przewidzenie ewentualnych zagrożeń, na etapie planowania inwestycji, jak również na etapie realizacji i wdrożenia w życie danego przedsięwzięcia. OOŚ pozwala również na eliminację potencjalnych zagrożeń poprzez wcześniejsze określenie ich skali, rozmiarów i działań w celu ich ograniczenia i minimalizowania negatywnego oddziaływania na środowisko. W praktyce ścieżka OOŚ obejmuje m.in.:
- weryfikację opracowania — Raport Oddziaływania na Środowisko ( Raport Środowiskowy)
- uzyskania na drodze postępowania administracyjnego stosownych opinii i uzgodnień
- wdrożenie udziału społeczeństwa
- wydanie dokumentu Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia ( Decyzji Środowiskowej)
Które przedsięwzięcia wymagają procedury OOŚ?
Podstawowym aktem prawnym, który reguluje przebieg procedury OOŚ jest Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227), natomiast Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2010 nr 213 poz. 1397) i Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2013 poz. 817) zawiera rodzaje przedsięwzięć podlegających OOŚ. W Rozporządzeniach wskazano:
- rodzaje przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowiskowych – GRUPA I
- rodzaje przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – GRUPA II
- przedsięwzięcia których dokonywane zmiany w działaniach i obiektach przekwalifikowują je z grupy I do grupy II
Które przedsięwzięcia należą do poszczególnej grupy reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2010 nr 213 poz. 1397) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. 2013 poz. 817). Jeśli nie są Państwo pewni czy w przypadku Państwa przedsięwzięcia wymagane jest przeprowadzenie procedury OOŚ, ZAPRASZAMY DO KONTAKTU! Procedura OOŚ przeprowadzana jest zawsze dla przedsięwzięć z GRUPY I – mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz z GRUPY II – mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jednak tylko wtedy, kiedy organ właściwy do wydania decyzji uzna to za konieczne. W przypadku GRUPY II przedsiębiorca sporządza kartę informacyjną przedsięwzięcia, która kierowana jest do organu właściwego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, który z kolei wydaje takową decyzję lub obliguje przedsiębiorce do przejścia pełnej ścieżki OOŚ i sporządzenia m.in. raportu środowiskowego. Organ stwierdzający konieczność przeprowadzenia procedury OOŚ i napisania raportu środowiskowego podejmuje swoją decyzję m.in. na podstawie rodzaju i charakteru całego przedsięwzięcia, jego usytuowania oraz rodzaju i skali ewentualnego oddziaływania na środowisko. W przypadku GRUPY I przedsiębiorca, który obowiązkowo musi wykonać raport środowiskowy, może wcześniej zwrócić się do właściwego organu wydającego decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach z gotową karta informacyjną przedsięwzięcia wraz z prośbą o ustalenie zakresu raportu środowiskowego.
Kto i gdzie wydaje decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach?
Organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest:
- wójt, burmistrz, prezydent miasta, z paroma wyjątkami, kiedy organem jest:
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, dla :
- przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: dróg, linii kolejowych, napowietrznych linii elektroenergetycznych, instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, sztucznych zbiorników wodnych, obiektów jądrowych, składowisk odpadów promieniotwórczych,
- przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych,
- przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich;
- zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny;
- przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego;
- inwestycji w zakresie terminalu;
- inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi;
- przedsięwzięć polegających na zmianie lub rozbudowie przedsięwzięć wymienionych powyżej;
- przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych
- Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, dla inwestycji polegającej na budowie obiektów energetyki jądrowej,
- Starosta, w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów,
- Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa na użytek rolny
W przypadku zakresu usług naszej firmy organem właściwym do wydawania decyzji środowiskowych jest w większości przypadków wójt, burmistrz, prezydent miasta. Dodatkowo w obowiązujących ustawach i rozporządzeniach istnieje pojęcie właściwości miejscowej, tzn. organem właściwym miejscowo jest organ właściwy dla miejsca realizacji inwestycji. Pojęcie to odnosi się głównie do dwóch przypadków, gdy inwestycja realizowana jest na obszarze morskim lub częściowo wkracza na te terytoria, wówczas organem właściwym jest Regionalny Dyrektor.
Co powinien zawierać wniosek o wydanie decyzji OOŚ?
W zależności od rodzaju przedsięwzięcia i jego zakwalifikowania do jednej z grup przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Dla obu grup przedsięwzięć Ustawa dokładnie określa jakie załączniki powinno się dołączyć do Wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Istnieje jednak wiele wyjątków, w zależności od charakteru danego przedsięwzięcia. W związku z powyższym, ze względu na rozbudowane przepisy obowiązujących aktów prawnych zapraszamy Państwa do kontaktu ! Ogólnie Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinien zawierać następujące załączniki : dokumentacyjne:
- raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko lub kartę informacyjną przedsięwzięcia w 3 egzemplarzach wraz zapisem w formie elektronicznej
kartograficzne:
- wypis z rejestru gruntów obejmujący przewidywany teren (GRUPA I i II)
- kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren (GRUPA I)
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (GRUPA I)
- mapę sytuacyjno-wysokościową z granicami terenu i obejmującą obszar ewentualnego oddziaływania przedsięwzięcia (GRUPA I)
formalne:
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz jeśli zaistnieje taka potrzeba również dowód opłaty za złożenie dokumentu pełnomocnictwa.
Czym jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko?(raport środowiskowy).
Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko ( dalej raport OOŚ) stanowi podstawowy dokument wymagany w przebiegu procedury OOŚ. Raport OOŚ zawiera informacje na temat rodzaju i skali zamierzanego przedsięwzięcia, oddziaływań danego przedsięwzięcia na etapie budowy, eksploatacji, jak również likwidacji. Raport OOŚ stanowi rozbudowane opracowanie na temat charakteru planowanej działalności, ale głównie skupia się na analizie możliwych wpływów na środowisko naturalne i możliwości ich wykluczenia lub ograniczenia do minimum. Co dokładnie powinien zawierać raport OOŚ określa art. 66 Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko ( Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227). Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko powinien zawierać m.in.:
- opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności: charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania, główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych, przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia;
- opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko,
- opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych,
- opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia,
- opis analizowanych wariantów, w tym: wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego, wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;
- określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko;
- uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego oddziaływania na środowisko, w szczególności na: ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze, wodę i powietrze, powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz, dobra materialne, zabytki i krajobraz kulturowy, wzajemne oddziaływanie między powyższymi elementami, opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio– i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z: istnienia przedsięwzięcia, wykorzystywania zasobów środowiska, emisji;
- opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;
- analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem,
- przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania,
- wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;
- streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie.
Jak długo trwa procedura oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko?
Czym jest pozwolenie zintegrowane?
Kto jest zobligowany do wykonania raportu początkowego i końcowego?
Co zawiera raport początkowy?
Raport początkowy ma na celu wykazać oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska. Raport początkowy wymagany jest jako jeden z załączników do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego i zgodnie z art. 208 ustawy Prawo ochrony środowiska powinien zawierać:
- informacje na temat działalności prowadzonej na terenie zakładu, rozpoznanie zanieczyszczeń historycznych, archiwalnych, należy wykazać potencjalne możliwe zanieczyszczenia, które wystąpiły w przeszłości lub zamieścić udokumentowane i przebadane obszary sąsiednich zakładów lub ognisk zanieczyszczeń ;
- informacje na temat działalności prowadzonych w przeszłości na terenie zakładu, które mogły stanowić lub stanowią potencjalne zagrożenie dla środowiska, jak również zidentyfikowanie źródeł i rodzajów zanieczyszczeń,
- sklasyfikowanie substancji powodujących ryzyko, wykorzystywanych, produkowanych lub uwalnianych przez wymagające pozwolenia zintegrowanego instalacje, położone na terenie zakładu;
- określenie badań wstępnych i szczegółowych koniecznych do przeprowadzenia, w celu dokładnego określenia stanu zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych na terenie zakładu substancjami powodującymi ryzyko stosowanymi, produkowanymi lub uwalnianymi przez wymagające pozwolenia zintegrowanego instalacje, jak również określenie ilości oraz głębokości pobieranych próbek, odległości punktów rozpoznawczych (siatka rozpoznawcza).
- raport powinien zawierać część opisową, tabelaryczną oraz graficzną — mapę rozkładu zanieczyszczeń na danym terenie, będącą wypadkową materiałów archiwalnych oraz wyników otrzymanych w toku prowadzenia badań wstępnych i szczegółowych.
Raport końcowy sporządzany jest w sposób umożliwiający porównanie zawartych w nim wyników badań i pomiarów z wynikami badań i pomiarów zawartymi w raporcie początkowym. Raport końcowy zawiera część tekstową, porównania tabelaryczne oraz graficzne przedstawienie zasięgów zanieczyszczeń stanu obecnego oraz stanu określonego w raporcie początkowym, głównie w formie map.
Zarówno nie przedłożenie przez przedsiębiorcę/właściciela zakładu raportu początkowego i końcowego, w sytuacji gdy jest do tego zobowiązany, organ właściwy do wydania decyzji pozwolenia zintegrowanego oraz stwierdzający jej wygaśnięcie,nakłada obowiązek sporządzenia i przedłożenia raportów określając termin wykonania tego obowiązku.
Za nie złożenie raportu początkowego lub końcowego lub przedłożenie raportu niezgodnego z wymaganiami grozi kara grzywny.